بایگانی ماهیانه ژانویه, 2019

17

ژانویه

سرگذشت (قسمت دوم)

… گفتم با فانوس! و بعد جریان سیلی که چند وقت پیش داشتیم و خسارتی که به راه ها زده بود صحبت کردیم و گفتم که قبلا ماشین را تا دم اتاق می آوردم و با سیمی که به باطری وصل می کردم نور مناسبی برای گذران شبانه بدست می آوردم و بعد هم نشد ماشین را تا دم اتاق بیارم و رفتم یک فانوس خریدم و خلاصه در یکی از مغازه ها چراغ ال ای دی دیدم که قابل شارژ بود و چند تایی خریدم و هر بار با نور آنها که در خانه شارژ میکردم شب ها را سپری می کردیم … خلاصه من نیم ساعتی از مراحلی که در طول این چند سال طی کرده بودم را شرح دادم و عموم خوب گوش کرد و گفت: پس چرا تو از مبدل برق استفاده نمی کنی!؟

بعد از مدت ها دوباره یادم افتاد که وسیله ای به این اسم هم وجود دارد! خلاصه عموم تعریف کرد که او هم هر جا می رود با استفاده از اینورتر برق مصرفی خودش را بدست می آورد و دیگر لازم نیست از لامپ ها و وسایل مخصوص که فقط با برق مستقیم 12 ولت کار می کنند را تهیه کرد!

panel

بعد از آن گفتگویی که داشتیم من تصمیم به تهیه یک اینورتر گرفتم و رفتم بازار …

آنروز ها در بازار تبریز متاسفانه تنوع کمی در این مورد بود و من چیز بردر بخوری نتوانستم تهیه کنم و یک اینورتر چینی با قدرت 1500 وات خریداری کردم و چند بار دم خانه با باطری ماشین آنرا تست کردیم و خلاصه برداشتیم رفتیم باغ و براش سیم کشی مناسبی انجام دادم و سیم کشی قبلی مبتنی بر برق 12 ولت بود!

در اولین تجربه هول شدم ( کمتر شده من همچین حماقتی را بکنم اما آنروز شد) خیلی عجله داشتم تا دستگاه را نصب کنم سیم های وردی باطری را عوضی زدم و دستگاه صدایی داد و قطع شد! با خودم گفت اول کاری زدم و دستگاه را سوزاندم و با اینکه سیم ها را جابجا کردم دیگر دستگاه کار نکرد! خب دستگاه سوخته بود و کاریش نمی شد کرد و گفتم دخترم پیچ گوشتی آورد و دستگاه را باز کردم تا ببینم چش شده! در کمال نا باوری دیدم از تکنولوژی پیچیده ای برخوردار هست و به این سادگی نمی شه تعمیرش کرد و همانطور که بازش کرده بودم پیچ هاش را بستم و با خودم گفتم یکبار دیگر امتحان کنم و دوباره زدمش به باطری و دستگاه شروع به کار کرد!!! بعدا فهمیدم داری فیوز اتوماتیک در برابر اتصال اشتباه + و – بوده و فیوز عمل کرده بود. خوشبختانه

این اولین تجربه من در استفاده از اینورتر بود …

ادامه دارد …